Startende kleuters

Welkom op De Wilgenstam!
Het is best spannend als uw kind voor het eerst naar de basisschool gaat, zowel voor u als ouder/verzorger als voor uw kind. Hieronder hebben wij een aantal praktische "kleuterzaken" op een rij gezet, zodat deze spannende start zo soepel mogelijk verloopt. Mocht u na het lezen van deze informatie toch nog vragen hebben, dan kunt u zich wenden tot de leerkracht van uw kind. Wij staan altijd open voor vragen, opmerkingen en suggesties.
  • De kleuters maken gebruik van een eigen ingang, deze bevindt zich op het kleuterplein. Wij verzoeken u altijd van deze ingang gebruik te maken, ook wanneer u een kind heeft dat op het grote plein moet zijn. U kunt gemakkelijk via de achterkant naar het grote plein komen.
  • De kleuters dragen binnenschoenen in de klas. Omdat het gymmen ook op deze schoenen gedaan wordt, moeten de binnenschoenen gymschoenen zijn.
  • Hun fruit en drinken nemen de kleuters mee naar de klas. Onze voorkeur gaat uit naar geschild/klaargemaakt fruit in een bakje en water.
  • De kinderen lunchen in de klas. Wilt u voor een gezonde lunch zorgen.
  • Zijn er afspraken die van belang zijn voor de leerkracht (Denk bijvoorbeeld aan een tandarts- of doktersbezoek, of als iemand anders uw kind komt ophalen), dan is het fijn om dit bij het hek door te geven. Maar is het nog handiger om een mail te sturen naar de leerkracht. Dit kan ook via de Wilgenstam app>team.
  • Om 8:15u komen de leerkrachten op het plein, kunnen de kinderen nog even buitenspelen en om 8:20u gaan we in de rij. Zorg dus dat uw kind uiterlijk 8:25u in de school is.
  • Als uw kind later is, dat kan weleens gebeuren, dan neemt u afscheid bij de gangdeur. Uw kind kan dan zelfstandig naar de klas. Op die manier worden de klassen zo min mogelijk gestoord.
  • Kleuters vinden het fijn om zelfstandig te worden en sommige dingen al zelf te kunnen. Het is daarom fijn als ze makkelijke jassen en schoenen dragen, die ze grotendeels zelf aan en uit kunnen trekken.
  • Elke dag wordt er door de kleuters buiten gespeeld en dat gaat het lekkerst in makkelijke kleding, die ook vies mag worden. Gezien het Hollandse klimaat is het handig om altijd een vestje of jas mee te geven, zodat dit bij regen of kou aangetrokken kan worden.
  • De Wilgenstam heeft een groen schoolplein met natuurlijke materialen zoals zand en water. Hierdoor worden kinderen regelmatig nat en vies tijdens het buitenspelen. Daarom raden wij u aan om uw kind een tasje met reservekleding mee te geven.
  • Kinderwagens mogen op last van de brandweer niet in de garderobe geplaatst worden. Deze kunt u buiten neerzetten.
  • Als uw kind onverhoopt ziek is en niet naar school kan komen, dan moet u dit doorgeven aan school. Dit kunt u doen via de Wilgenstam-app op uw telefoon (klik op de button "ziek melden"), maar u kunt natuurlijk ook bellen naar school: 010-4185680
  • Eindtijd op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is 14:40u. Op woensdag is dat 12:00u